نقد آلبوم های روز موسیقی

نقد آلبوم های مجاز موسیقی ایران

سایه های سرد 1
نویسنده : azamusic - ساعت ۳:۳۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٢۸ فروردین ۱۳۸۸
 

 

موسیقی امروز ایران از مراحل حساسی عبور می کند. چند راهی های مختلف، نه تنها هنرمندان و دست اندرکاران موسیقی را دچار سرگردانی کرده بلکه مخاطبان و شنوندگان بهت زده را هر روز به سمتی می کشاند. عده ای هم که به دنبال مطلوبی در دنیای موسیقی داخلی می گردند، کمتر به آن دست پیدا می کنند. بحث منشا ها و مبداهای گوناگون تولید موسیقی ایران، اینقدر پیچیده شده که همه سرگردان شده اند. لس آنجلس که سی سال است بخش عظیم و مصرفی موسیقی ایران را تامین کرده است در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 به ضعیف ترین دوران خود رسیده بود و اکنون دوباره با قدرتی دو چندان و البته بسیار سود ده از نظر مالی به کار خود ادامه می دهد. هر از چند گاهی نیز ستاره ای که در این سو درخشیده، به آن طرف می رود تا بتواند از پس ابرهایی که در داخل مانع او بودند، از دریچه لس آنجلس دیده شود.

در این سمت و در موسیقی داخلی اوضاع بسیار عجیب و غریب است. فشار ناگهانی بر گروه های رپ و پاپ- رپ نه تنها باعث متلاشی شدن این گروه ها نشد، بلکه باعث شد گروهی از جوانان جویای نام، وطن را برای عرضه هنر خود نا امن ببینند و به کشورهای همسایه کوچ کنند. حال صدای موسیقی جوان پسند و مصرفی نوجوانان ایران زمین از کشوری می آید که فقط خوانندگان کاباره ای و از دور خارج شده و طرد شده ایران و لس آنجلس در شب های آن فریاد می زدند. حال در این سمت و در مرزهای موسیقی داخلی، گروهی که اشعار مولانا می خواند مجوز نمی گیرد و کسی که شعر (( دوست دختر من ماهه   دامنش چه کوتاهه)) را هم می خواند از نظر آقایان در زمره ایشان قرار می گیرد. اساتید موسیقی کلاسیک سعی در زنده کردن موسیقی کلاسیک ایران دارند. ولی اوضاع موسیقی خراب تر از این است که بتوان موسیقی را بازسازی کرد. چه برسد به اینکه به دنبال زنده نگه داشتن فولکلور هم باشیم! موسیقی اصیل را که نام سنتی بر آن گذاشتند، در دم خفه کرده اند، چنانچه در بین نظر سنجی ها از هر 1000 رای موسیقی پاپ و رپ یک رای به موسیقی اصیل می رسد.

مقاومت غیر کارشناسی در مورد موج نو، مثل همیشه بی فایده است. موج نو راه خود را پیدا می کند، ولی چه بیراهه هایی که طی خواهد کرد تا به جایی برسد که اگر سد نبود، سریع و مستقیم از راه اصلی به آنجا می رسید. وقتی طرفداران موسیقی (( خودتو نکن لوس بذار لپتو بکنم بوس )) بیشتر از ترانه (( این عشق الهی است )) شده اند، وقتی ترانه از هنر بودن خارج می شود و به سمت اقتصادی و درآمدزایی می رود، وقتی مجوز سلیقه ای و رابطه ای می شود، وقتی موسیقی که به عنوان مجاز عرضه می شود در بین سه نوع موسیقی عرضه شده کمترین طرفدار و شنونده را دارد (منظور از سه نوع موسیقی عرضه شده: مجاز داخلی، زیرزمینی داخل و لس آنجلس است) باز هم بر همان سیاست های نادرست اصرار می ورزیم.

آنچه مشخص است، صدا و سیما مهمترین رسانه دیداری داخلی مخصوصا در این سه سال با حذف موسیقی و نماهنگ از برنامه های عادی خود بزرگترین خیانت را به موسیقی کشور کرد. وقتی هنرمند به اصطلاح مجاز جایی برای عرضه آثار و معرفی خود ندارد، چه باطل است که خیال کنیم در زمره پر طرفداران قرار می گیرد. حتی کسانی که سال پیش مورد استقبال قرار گرفتند به دلیل حضور قبلی ایشان در فضای مجازی و موسیقی زیرزمینی یا سینما بود. در جبهه مقابل حدود سی کانال پخش موسیقی لس آنجلس و ده کانال پخش موسیقی زیرزمینی، توان مقاومتی برای موسیقی مجاز باقی نمی گذارد، چه برسد به مقابله!

موسیقی امروز ایران گره ای در هم پیچیده و کور است که حتی نوشتن در مورد آن هم کور و در هم گم می شود. شاید بتوان موسیقی عامه شده و پرطرفدار امروز ایران را فست موزیک (fast music) بنامیم که تفکر و فرهنگ و هنر غنی به عنوان پشتوانه ندارد. حال عده ای شنونده را عامل اصلی این تغییرات می دانند. مثالی که به عنوان پاسخ می تواند قلمداد شود این است که وقتی فروشگاهی فقط و فقط نمک دارد آیا می توان از او شکر خرید؟ از آشپزخانه آشپزی که فقط بلد است سالاد درست کند، نباید انتظار بوی کباب داشت.


 
comment نظرات ()
 
اطلاعات دو آلبوم سال گذشته
نویسنده : azamusic - ساعت ٩:۳۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ فروردین ۱۳۸۸
 

اطلاعات دو آلبوم پرسه های عاشق و ماهی طلا را به درخواست آقای آرمین واقفی نوشته ام:

آلبوم پرسه های عاشق

خواننده: عباس شجاعیان، موسیقی حامد و هیربد حسینی و حسین شریفی و ترانه های رسول ترابی و اسماعیل فرزانه. نوازندگانی مانند: میثم مروستی، فیروز ویسانلو، آیدین منفرد، رسول ترابی.

شماره مجوز 5758 برای صاحب اثر

آلبوم ماهی طلا

خواننده: محمد فرمانیان، موسیقی محمد فرمانیان. ترانه از امیر حسین مواسات و فرامرز احمری.

شماره مجوز 5628 برای موسسه ابتکار نو و هنر

در ضمن:

آلبوم آه باران از محمد رضا شجریان عرضه شده است. این آلبوم در وبلاگ قرار نمی گیرد.

آلبوم برهوت با صدای افشین سیاهپوش هم عرضه شده که من هنوز ان را ندیده ام.

v.azamusic@gmail.com


 
comment نظرات ()
 
ترین های سال ١٣٨٧
نویسنده : azamusic - ساعت ٤:۱٩ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٥ فروردین ۱۳۸۸
 

 

ترین های سال ١٣٨٧

در آخرین روز تعطیلات نوروزی که مثل هر سال سریع و تند و خوش گذشت! ترین های سال 1387 از دیدگاه شخصی را معرفی می کنم:

اولین آلبوم سال: عجب دوریم از دریا از مازیار ظریف صنیعی

آخرین آلبوم سال: من خود آتیشم از داریوش خالق زاده

بی مجوز ترین آلبوم سال: پسران آفتاب 5

با مجوز ترین آلبوم سال: تب عشق از سعید ملکی!!

طولانی ترین آلبوم سال: هفت 3 و 4 از گروه هفت

کوتاه ترین آلبوم سال: تب عشق از سعید ملکی

شهیاد ترین آلبوم سال: فاجعه بود از فرشید نیک

فرشید امین ترین آلبوم سال: قول و قرار از حمید رهنورد

ستار ترین آلبوم سال: خط آبی عشق از کوروش گلبازی

منصور ترین آلبوم سال: شایعه از نادر مسچی

امید ترین آلبوم سال: لایق از امیر شهرام

مذهبی ترین آلبوم سال: ناخدای عشق از سمیر

پرفروش ترین آلبوم سال: یه شاخه نیلوفر از محسن چاووشی

پدیده ترین آلبوم سال: هم پرواز از آرش رستمی

خاص ترین آلبوم های سال: گاهی وقتا از شهریار مسرور

                                 دل قلندر از هژیر مهرافروز

                                 سکوت راوی از فرشید اعرابی

بیشترین افت و حرکت رو به عقب: آلبوم طوفان از طوفان کرمی

بیشترین پیشرفت و حرکت رو به جلو: آلبوم بی خوابی از سعید شهروز

الکی ترین آلبوم سال: ریمیکس از فریدون آسرایی

آرام ترین آلبوم سال: غم باد از میعاد حاتمی نیا

شاد ترین آلبوم سال: آلگرو از امید حاجیلی

قدیمی ترین آلبوم سال: همه چیز همه کس از آراد شاکری

زیباترین اینسرت آلبوم: هم پرواز از آرش رستمی و یه شاخه نیلوفر از محسن چاووشی

زشت ترین اینسرت آلبوم: فاجعه بود از فرشید نیک

مسن ترین خواننده سال: هادی سرکمری با آلبوم عاشقانه

پرکارترین شرکت در زمینه موسیقی پاپ: آوای نکیسا

بهترین آلبوم سال: . . . . ؟

 


 
comment نظرات ()
 
به زودی
نویسنده : azamusic - ساعت ٢:۳۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٢ فروردین ۱۳۸۸
 

 

به زودی مجموعه

                    افسانه ساز نی

عکس ، اثر  و  کلام استاد حسن کسایی

به مناسبت هشتادمین سال تولد ایشان در وبلاگ قرار می گیرد.


 
comment نظرات ()
 
ارزیابی کارنامه پنج ماه گذشته
نویسنده : azamusic - ساعت ۳:٠۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٩ فروردین ۱۳۸۸
 

 

ارزیابی کارنامه پنج ماه گذشته:

با پایان یافتن سال 1387  لطفا نظرات خود را در مورد وبلاگ نقد حتما بگویید. ایرادات، اشتباهات و هر نکته ای که به نظرتون می رسه. به این طریق می توانم ارزیابی از وبلاگ داشته باشم.

آلبوم هایی که خیلی در موردش بحث شد، آلگرو از امید حاجیلی، فصل تازه از خواجه امیری و تب عشق از سعید آسایش بود.

خیلی سعی کردم که نظراتم بدون تعصب یا جانبداری از خواننده، آهنگساز یا ترانه سرا باشه. سعی کردم از حاشیه های دنیای موسیقی دور باشم و بدون توجه به سلیقه ذاتی بنویسم. سعی کردم از هنرمند ننویسم، از هنر او بنویسم. سعی کردم این موضوع که هوادار هیچ هنرمندی نیستم بلکه دوستدار هنر خوب ایشان هستم را در نوشته هایم بروز دهم. ولی به هرحال همیشه سعی من به هدف نمی رسید و باید بپذیرم که اشتباه یا ایراد وجود داشت. خیلی از افراد متعصب و هواداران هنرمند نه هنر، اومدند و مسخره کردند و ناسزا گفتند و رفتند. خیلی ها انتقاد کردند که بعضا درست بود و پذیرفتم و در بعضی موارد تصحیح کردم.

در این مدت هنرمندان عزیزی هم لطف کردند و به دعوت من به وبلاگ اومدند و نظر خودشان را بیان کردند که مایه دلگرمی برای ادامه وبلاگی است که منحصر نقد و توصیف آلبوم ها بدون دانلود آنها است.

 امید حاجیلی عزیز که چندین بار اومد، راهنمایی کرد و جواب مراجعه کنندگان را داد.

 فرشید وحدت عزیز که خیلی کمک و راهنمایی کرد.

 حسین زمان گرامی که خیلی به من لطف دارند.

 مهدی انصاری پور گرامی که اومد و نظرات خودش را بیان کرد.

 آراد شاکری عزیز که لطف کرد و نظرات خود را ارسال کرد.

 کامران عطا عزیز که راهنمایی کرد و نظرات خود را ارسال کرد.

 چنگیز نوبهار عزیز که نظر خود را ارسال کرد.

 حمید رضا عزیز که هر بار لطف می کنه و نظر می ده.

 مسعود حیدریان گرامی که تازه باهاشون آشنا شدم.

 و استاد حمید متبسم که با بزرگواری تشریف آوردند و در چندین مورد راهنمایی های بسیار مفید و ارزشمندی کردند.

و سایر هنرمندان و دوستان که شاید اسمشان را نیاوردم.

 (توجه: از امروز کلیک راست وبلاگ بسته شده. با دوبار متوالی کلیک راست شما، صفحه شما قفل می شود لطفا کلیک راست نکنید تا شرمنده شما نشوم)

منتظر نظرات شما هستم.

v.azamusic@gmail.com

 

 


 
comment نظرات ()
 
آلبوم های سال 1387
نویسنده : azamusic - ساعت ۱:٤٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٩ فروردین ۱۳۸۸
 

 

آلبوم های مجاز موسیقی پاپ در سال 1387

شماره

نام آلبوم

خواننده

شرکت صاحب امتیاز و شرکت پخش

اردیبهشت ماه

1

عجب دوریم از دریا

مازیار ظریف صنیعی

آوای جاودان و پخش سحر

2

بد قول

آرمن زهرابیان

گلچین ( شاید سال 86 )

3

تندیس

احمد یاسر

پیغام سحر

4

اکازیون

آریا جهان میرزایی

آوای نکیسا

5

پرونده

مهدی مقدریان

خصوصی (رامشه)

6

ناخدای خوشید

سمیر

شاخه طوبی

7

رنگ خورشید

دامون نوردین

شاخه طوبی ( شاید سال 86 )

خرداد ماه

8

نیستی تو

بهنام علمشاهی

آوای نکیسا

9

آخرین طبیب

افشین مقدم و کیوان

پیام اسلام و آونگ

تیر ماه

10

نفسای بی هدف

محسن یگانه

آوای نکیسا

11

طوفان

طوفان کرمی

هم آواز آهنگ

مرداد ماه

12

ریمیکس

فریدون آسرایی

آواز آسمانی و ایران گام

13

دل قلندر

هژیر مهر افروز

آیان ارم مهر

14

بی تو با تو

گروه آریان

ترانه شرقی

 (خرداد ماه)

شهریور ماه

15

قول و قرار

حمید رهنورد

آوای نکیسا

16

دیگه قیدمو بزن

رامین بی باک

آوای نکیسا

17

من هنوز . . .

ماهان بهرام خان

آوای نکیسا

18

دعوتم کن

هامون رزاقی

سروش

19

؟

پیمان

؟

مهرماه

20

شوک

فرزاد فرزین

آوای خورشید و ایران گام

21

فاجعه بود

فرشید نیک

پیام اسلام و آونگ

22

بی خوابی

سعید شهروز

هم آواز آهنگ

23

ظالم

فرخ قریب

پیام اسلام و آونگ

24

یه شاخه نیلوفر

محسن چاووشی

آوای مهربانی و آوای باربد

آبان ماه

25

حلالم کن

سام اسدی

هم آواز آهنگ

26

کی فکرشو می کرد

احسان حق شناس

ترانه شرقی

27

برگ و باد

محمد رضا هدایتی

هزار ترانه و آوای باربد

28

ژوان

گروه ژوان

خصوصی (رامشه)

29

بی اسم

بابک جهانبخش

آوای نکیسا

30

عاشقانه

هادی سرکمری

عرفان کهن

31

به یک اشاره

مهراد صلح میرزایی

هم آواز آهنگ

32

باورم نمیشه

حمید توکلی

پیام اسلام و آونگ

33

گاهی وقتا

شهریار مسرور

آوای باربد

34

نترس

بهزاد تاجیک

پیام اسلام و آونگ

35

سکوت راوی

فرشید اعرابی

هزار ترانه و آوای باربد (متال)

36

پرسه های عاشق

عباس شجاعیان

خصوصی

37

یک فنجان تمنا

محمد رضا حق پرست

ابتکار نو و هنر

38

ماهی طلا

محمد فرمانیان

ابتکار نو و هنر

آذر ماه

39

یاد چشات

امین رستمی

آوای نکیسا

40

پسران آفتاب 5

گروه پسران آفتاب

کانون عارف

41

باورم کن

سهیل تهرانی

ترانه شرقی

42

همه چیز همه کس...

آراد شاکری

نگین ایرانیان و ایران گام

43

شایعه

نادر مسچی

ایران گام

44

امون بده

مسعود امامی

گیتی گویش و ایران گام

45

آلگرو

امید حاجیلی

ایران گام

46

غم باد

میعاد حاتمی نیا

آوای مهربانی و گیتی گویش

47

خیال محال

علی سرشار

هنر آسمان هفتم

48

برج

امیر فخرالدین

پیام اسلام و آونگ

50 و 49

هفت 3 و 4

گروه هفت

هفت اریکه هنر پارسی و ایران گام

51

غیر ممکن

کامران عطا

آوای خورشید و ایران گام

بهمن ماه

52

با هم بخونیم

سعید عزیزی   غزل کیانی نژاد

پژواک هنر و ایران گام

53

خیال خام

علی باقری- امیر حسین افجاری

گلچین

54

فصل تازه

احسان خواجه امیری

ایران گام

اسفند ماه

55

فراموشم نکن

چنگیز حبیبیان

چهره خندان و ایران گام

56

هم پرواز

آرش رستمی

ندای چنگ و ایران گام

57

خط آبی عشق

کورش گلبازی

نغمه پردازان برتر شرق

58

بی تو تنهام

امیر یگانه

هم آواز آهنگ

59

لایق

امیر شهرام

آوای ماندگار و پخش عظیمی

60

با تو می مونم

گروه هفتم

ایران گام

61

شب زده

کامبیز وثوقی

گلچین

62

غریبه آشنا

برزو ارجمند و کریمیان

پیام اسلام و آونگ

63

جای منو خالی کن

امیر کریمی (آرس)

خصوصی (رامشه)

64

ستاره سهیل

مهران موثقی

شهر آفتاب شیراز

65

من خود آتیشم

داریوش خالق زاده

آوای نوین اصفهان و ایران گام

 

تعداد آلبوم های عرضه شده در سال 1387 از سال های 1386 و 1385 بیشتر بود، ولی کماکان سال 1384 با بیش از 85 آلبوم پاپ عرضه شده، عنوان شلوغ ترین، سودآورترین و شاید بهترین سال موسیقی پاپ مجاز بعد از انقلاب ایران را دارد.

توجه: در صورتی که در لیست اسامی آلبوم ها اشتباهی رخ داده و یا اسم آلبومی از قلم افتاده حتما تذکر دهید تا تصحیح شود.

حالا در این قسمت هم کاری غیر متعارف در این وبلاگ می کنم و آلبوم های سال 1387 شرکت های لس آنجلسی را هم معرفی می کنم. لیست آلبوم های عرضه شده در آن طرف آبها:

( آلبوم ها به ترتیب عرضه نیست )

ردیف

نام آلبوم

نام خواننده

1

سانگ فور ایکس

افشین

2

خاتون

احمد آزاد

3

آلاله

آلاله

4

باور

آرام

5

دنیا

آرش

6

آخه تا کی

آرمانی

7

شب یلدا

آینه

8

نیمکت خالی

بهبود

9

نازگل

داود بهبودی

10

معجزه خاموش

داریوش

11

یکی یکی

اسی

12

تو دیگه چرا

فریده

13

دوستان

ستار- شیلا- مرتضی- سعید

14

شب سپید

گوگوش- مهرداد

15

لحظه های عاشقی

جهان

16

اولین نگاه

جمشید

17

حکایت 9

مسعود فردمنش

18

جنجالی

منصور

19

سایه مهر

مهربانو

20

چشمک

مهرشاد

21

بین من و تو

مکامه

22

ببخشید

نیما

23

کوچه رنگی

نوش آفرین

24

سیمرغ

راستین

25

فیوچر

سعید

26

پشیمون

سامان

27

تپش

شهرام شب پره

28

پرواز

شهرام صولتی

29

فال

شهرزاد

30

لس آنجلس

شراره

31

عاشقم

شهره

32

رگبار

سیاوش قمیشی

33

گنجینه

سروش

34

هدیه

تارا

35

جادو

بردیا

 

 

در صورتی که در این لیست هم اشتباه یا جا افتاده وجود دارد لطفا اطلاع دهید.

 

36

پاپوش

علی مرشدی


 
comment نظرات ()
 
آلبوم من خود آتیشم با صدای داریوش خالق زاده
نویسنده : azamusic - ساعت ٥:٤٢ ‎ب.ظ روز جمعه ٧ فروردین ۱۳۸۸
 

 

آلبوم من خود آتیشم با صدای داریوش خالق زاده

اولین آلبوم داریوش خالق زاده به نام من خود آتیشم به بازار عرضه شد. مجوز این اثر به نام خواننده است و پخش آن بر عهده شرکت های آوای نوین اصفهان و ایران گام است. موسیقی این آلبوم از فرشاد چنگیزی است که قبلا در آلبوم عشق با احتیاط هم فعال بود. این آلبوم آخرین مجموعه سال 1387 بود.

این آلبوم فقط 27 دقیقه و نیم زمان دارد که بسیار اندک است.

عکس روی جلد محکم آلبوم عکس بزرگ و واضحی از خواننده است. نام خواننده و آهنگساز به فونت معمولی و نام آلبوم به طرز زیبا ولی غیر واضح نوشته شده است. پشت اینسرت هم عکس دیگری از خواننده که پیراهنی با نوشته های نستعلیق پوشیده است! داخل اینسرت آلبوم هم عکس ایستاده ای از خواننده و نام تراک ها با فونتی جالب و لاتین در زمینه نوشته های کمرنگ و درهم لاتین چاپ شده است. جلد سه تکه آلبوم از مقوای محکم و براق است و تمام رنگی است. در زمینه تمام مشکی صفحات داخلی اینسرت، اطلاعات تراک ها و نوازندگان و مجوز آلبوم اورده شده و طرح هایی رنگی که القا کننده آتش است چاپ شده است. ظاهرا این جلد یکی از گرانترین جلدهای والتی است!

این آلبوم 7 قطعه ای ترانه هایی از بابک صحرایی (6 قطعه) و بهار چابوک (1 قطعه) دارد. آهنگساز و تنظیم کننده اثر نیز فرشاد چنگیزی است. تیم نوازندگان این آلبوم بسیار قوی است: رضا تاجبخش، همایون نصیری، فیروز ویسانلو، ناصر رحیمی، مهران خلیلی و ایمان جعفری پویان همگی از نوازندگان پرکار و حرفه ای هستند.

ترانه 6 قطعه اول از بابک صحرایی است.

تراک اول ( من خود آتیشم ). با صدای گیتار و به صورت ریتمیک آغاز می شود و صدای خواننده خیلی زود اضافه می شود. (دوست دارم یعنی   بدون تو هرگز    کوچ سیاهی ها   به آبی و قرمز ... )!! آهنگ آرام و تنظیم مناسب، فضای متنوع و ملایمی را ایجاد کرده است. ترانه زیبا ولی با تشبیهات عجیب، صدای صاف خواننده که بدون هیچ هیجان یا فشاری می خواند و صدای گیتار که تراک را پیش می برد. ( من خود آتیشم  تو ترس بارونی ... )!! تن صدای سازها در قسمت بی کلام این تراک خیلی پایین است.

تراک دوم ( وقتی می رفتم ). باز هم آرام و به همراه صدای آکاردئون و ساز دهنی آغاز می شود. فضایی آرام و ملایم که خواننده هم ترانه را بدون هیچ اوج یا تغییر خاصی در لحن، می خواند. تنظیم آرام  که پیانو و کیبورد را همراه دارد و در قسمت های بی کلام ساز دهنی اضافه می شود که به زیبا و دلنشین کردن قطعه کمک کرده است. معمولا ساز دهنی در آلبوم ها خیلی کم بکار می رود و شاید بکاربردن این ساز نقطه قوت کار باشد. این تراک هم فضای آرام و یکنواختی مطابق تراک اول ایجاد می کند.

تراک سوم ( بارون می باره). با صدای گیتار آغاز می شود. ملودی، شبیه تراک اول است. صدای ساکسفون اضافه می شود و خواننده در فضایی کمی شلوغ تر از تراک های قبلی شروع به خواندن می کند. در این ترانه هم آتش وجود داره ( بر گشتی پیشم    گل آتیشم        اینه که دیگه ابری نمی شوم...)!!!  قافیه را !!   تنظیم کمی متنوع تر با همراهی کیبورد و گیتار و ساکسوفون که فضا را از کسل کنندگی  خارج می کند و خواننده که مانند دو تراک قبلی می خواند.

تراک چهارم ( سردم شده ) فضایی آرام تر از تراک های قبلی و صدای خواننده اضافه می شود. در این تراک تن صدای خواننده بالاتر است و در تنظیم آرام و خوب این قطعه باز هم مانند تراک های قبلی آرام می خواند و هیچ تغییر خاصی در لحن ایجاد نشده است. شاید بتوان این تراک را یکی از قطعات خوب آلبوم نامید. ( سردم شده   به حدی که   دچار ویرون شدنم ... ).  بابک صحرایی مثل اینکه مجموعه شعر همراه با تشبیهات عجیب و غریب را به داریوش خالق زاده ارائه کرده است.

تراک پنجم (عطش ) ریتمیک و با ملودی شادتری آغاز می شود. داریوش خالق زاده مطابق ریتم ملودی شروع به خواندن می کند. تنظیم این تراک جالب نیست و به دلیل تنوع صدایی کم و محدود بودن سازها، کم کم فضا تکراری و کمی آرام می شود. ملودی قطعه با ترانه هماهنگی خاصی ندارد و تقریبا ترانه را کشته است.

تراک ششم ( به تو مدیونم ) با صدای خیلی آرام تک نت ها آغاز می شود و سپس گیتار و گیتار الکتریک، همراه صدای خواننده اضافه می شود. (به تو مدیونم عزیزم   به تو که خوبیو و ساده   به تو که .... ) ملودی آرام و تنظیم ملایم قطعه، بعد از یک دقیقه و نیم، ریتم ملودی و اجرای خواننده کمی تند تر می شود تا قسمتی از ترانه اجرا شود و دوباره به ریتم قبلی باز می گردد. در ادامه بالاخره خواننده کمی به صدای خود اوج می دهد تا تراک متنوع تر شود. گیتار الکتریک در این قسمت ها نقشی ندارد و خواننده به همراه گیتار در فضایی آرام  قطعه را پیش می برند. قطعه با تک نت ها به پایان می رسد.

تراک هفتم ( گریه مرد ) با ترانه بهار چابوک. بالاخره فضای آرام 6 تراک قبلی تغییر می کند و ملودی سریع تر این قطعه و تنظیم شبه تکنوی کار، کمی انرژی به آلبوم تزریق می کند. داریوش خالق زاده ترانه زیبای این تراک را به خوبی اجرا می کند و ملودی خوب و تنظیم تقریبا مناسب کار هم به زیبای قطعه کمک می کند.

در مجموع این آلبوم در زمره کارهای متوسط موسیقی پاپ کاری قابل قبول است. فضای آلبوم تقریبا آرام و ملایم است که در هر تراک از یکی دو ساز در کنار کیبورد به عنوان ساز اصلی استفاده شده است. اگر از طرفداران موسیقی آرام و ملایم، به دور از هیاهوهای دیجیتالی و صداهای واقعی سازها هستید این آلبوم گزینه مناسبی است. آلبوم با کیفیت و قیمت مناسب در دسترس است. از کپی و دانلود خودداری کنید.

v.azamusic@gmail.com


 
comment نظرات ()
 
آلبوم عاشقا سلام عاشقا درود با صدای علیرضا افتخاری
نویسنده : azamusic - ساعت ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٤ فروردین ۱۳۸۸
 

 

آلبوم عاشقا سلام عاشقا درود با صدای علیرضا افتخاری

جدیدترین آلبوم علیرضا افتخاری و سومین آلبوم وی در سال 87، در آخرین روزهای سال توسط شرکت پنج برگ هنر و ایران گام به بازار عرضه شد. علیرضا افتخاری، خواننده ای است که تقریبا آلبوم های او رنج فروش خوبی دارد و شرکت ها می توانند برای سرمایه گذاری برای آلبوم های او حساب ویژه ای باز کنند. شرکت ایران گام برای اولین بار، آلبوم استاد افتخاری را به صورت والتی عرضه کرد که شاید بدعت نامناسبی برای آلبوم های این خواننده بود. اگر چه عرضه به این صورت به نفع مصرف کننده نهایی یعنی دوستداران و شنوندگان صدای زیبای آقای افتخاری (و البته خریدارانی مثل من!) است، ولی دلیل اصلی این عرضه می تواند به خارج شدن نوار کاست از برنامه بسیاری از شرکت ها باشد. به دلیل قیمت پایین نوار کاست و در عین حال از دور خارج شدن آن، احتمال ریزش خریدار وجود دارد که شرکت ها سعی می کنند با عرضه والتی جبران کنند. عرضه آلبوم 1500 تومانی آقای افتخاری فقط حدود یک هفته پس از عرضه آلبوم زیبای 4000 تومانی (بردی از یادم) شرکت باربد صورت می گیرد. حال شرایط را شما بسنجید. شما برای خرید آلبوم آقای افتخاری به فروشگاه می روید. دو آلبوم جدید، یکی با این مشخصات و دیگری با مشخصات کاملا متفاوت! کدام یک را خریداری می کنید؟!؟ (البته فضای کارها متفاوت است)

اینسرت آلبوم عکس بزرگی و خیلی خیلی واضحی از علیرضا افتخاری دارد و در کنار زمینه کارت پستالی با فونت ایران نستعلیق نام آلبوم و نام خواننده و آهنگساز و نام یکی از 6 شاعر آن  و یک بیت شعر کمی کج نوشته شده!! با اینکه جلد آلبوم اطلاعات اولیه مثل خواننده (به دلیل عکس بزرگ) و نام آلبوم (به دلیل فونت درشت) را بسیار عالی به ذهن خریدار یا بیننده اینسرت منتقل می کند ولی جلد آلبوم اصلا هماهنگی خوبی ندارد. طراحی مثل کارت پستال های شب عید است!! ضمن اینکه عکس گرفته شده شرایط مناسبی برای زمینه صورتی رنگ ندارد. مثلا هیچ رابطه مناسبی بین لباس خواننده (که خیلی واضح است) و زمینه اینسرت نیست. در پشت اینسرت شلوغ همه چیز باید وجود داشته باشد!!! اسامی تراک های آلبوم به دو زبان و مدت زمان آنها، تشکیلات اطلاعاتی شرکت ایران گام، عکس دیگری از خواننده به همراه آهنگساز، برای اولین بار عکس طراح اینسرت!!!!!!! (در این شلوغی!) نوشته ای با 17 ( را ) در حاشیه که از کمبود جا، بقیه اش به صورت عمودی نوشته شده! آرم شرکت پنج برگ هنر، نام هنرمندان غیره! بعد هم فکرش را بکنید همه اینها با فونت بولد نوشته شده  با حاشیه های پررنگ شده کلمات! طراح اینسرت فرشاد خشنود است که حتما ارتباطی با فریدون خشنود دارد!!! داخل اینسرت وضعیت کمی متفاوت است. (کلا طراحی مثل کارت پستال است.) در صفحه داخلی اطلاعات تراک ها به صورت کامل و جامع و مجزا آورده شده که بسیار عالی است و از نکات خوب و حرفه ای اینسرت است. البته فونت آن ریز است و پررنگ کردن حاشیه های کلمات با رنگ سفید در زمینه صورتی کمرنگ انتخاب بدی بوده است. داخل اینسرت عکس خوبی از محمد صالح اعلا ترانه سرای یکی از قطعات و عکسی شبه شده از فریدون خشنود با نوشته ای زیبا از او چاپ شده و در صفحه دیگری نوشته ای طولانی از تهیه کننده است که به دلیل فونت بد و مورچه ای آن (مثل حروفچینی های قدیم با فاصله خطوط بسیار کم) حس خواندن آن کشته می شود! چه توضیح طولانی در مورد اینسرت شد!!! ولی در هر صورت اینسرت آلبوم در نگاه اول جذاب است و در نگاه های بعدی نه!

این آلبوم 37 و نیم دقیقه ای ترانه هایی از حضرت سعدی و حضرت حافظ، اهورا ایمان، محمد صالح اعلا، علیرضا قزوه و لیلا کسری دارد. در همه تراک ها نام آهنگساز زودتر از شاعر قید شده، به غیر از تراک هایی که از حافظ و سعدی است که نام شاعر زودتر آمده است و حرکت زیبایی است. تمامی آهنگ ها از فریدون خشنود است و تنظیم های این آلبوم 7 قطعه ای از میثم مروستی، فریدون خشنود، امیر فتحی، بهرام دهقانیار است.

قطعه اول ( عاشقا سلام عاشقا درود ) با شعری از علیرضا قزوه و تنظیم میثم مروستی. آهنگ به آرامی با صدای سازهای زهی و نوای زیبای کمانچه آغاز می شود و بعد از چند ثانیه ریتم می گیرد. در ادامه ملودی آرام می شود و در فضایی دلنشین، صدای استاد افتخاری با زمزمه ی ( عاشقا سلام عاشقا درود ) اضافه می شود. با پایان بیت اول در اوج صدای خواننده، ملودی به ریتم آغازین باز می گردد و خواننده با ملایمت ترانه ی دلنشین قطعه را اجرا می کند. لحن خواننده آرامش بخش است و تنظیم را می توان تلفیقی دانست. (آدما آسمون رو می خواند چیکار   کاش می شد سهم پرنده ها باشه . . . ) در میانه قطعه خواننده کم کم اوج می گیرد تا به بیت ابتدایی بر می گردد. بار دیگر ( عاشقا سلام عاشقا درود ) را و این بار در اوج می خواند و ترانه را دوباره اجرا می کند و با همین روند قطعه را به پایان می برد.

قطعه دوم ( شب عاشقان بیدل ) با شعری از حضرت سعدی و تنظیم امیر فتحی. با افکتی صوتی آغاز می شود و ملودی زیبای کار را تا اضافه شدن کیبورد جلو می رود. قطعه ریتم می گیرد و دوباره آرام می شود تا زمینه را برای صدای علیرضا افتخاری آماده کند. (شب عاشقان بیدل چه شبی دراز باشد ... ) با تکرار این بیت آهنگ زمینه سریع تر می شود و ریتم سریع آهنگ بدون کلام ادامه پیدا می کند تا بار دیگر صدای آرام خواننده قطعه را پیش برد. در ادامه، اوج زیبای خواننده و انرژی بیشتر صدا در اجرای شعر و سپس آرامش چند ثانیه ای ملودی تا خواننده با تغییر لحن در زمینه ای با صدای ویولن، بسیار زیبا قطعه را ادامه می دهد.

قطعه سوم ( شور مستی ) با ترانه ای از اهورا ایمان و تنظیم امیر فتحی. ملودی آرام آغازگر این تراک است. صدای ساز ویولن تا دقیقه یک ادامه پیدا می کند تا صدای خواننده با ملایمت اضافه می شود. فضای آرام این قطعه زمینه را برای هنرنمایی صدای خواننده مهیا می کند. خواننده به زیبایی قطعه را پیش می برد و اوج های لحظه ای در انتهای هر بخش از اجرا، تراک را زیباتر می کند.

قطعه چهارم (دل اگه دل باشه) با شعری از علیرضا قزوه و تنظیم میثم مروستی. صدای آرام سه تار و ویولن در آغاز قطعه و در ادامه با اضافه شدن تنبک، ریتم ملودی و هماهنگ با ریتم شاد این تراک، خواننده ترانه زیبای این قطعه را اجرا می کند. ملودی بسیار زیبای این قطعه با اجرای استادانه خواننده و نیمه اوج های بسیار زیبا و تنظیم مناسب و زیبای میثم مروستی، فضایی زیبا و شاد را در میانه آلبوم ایجاد کرده است.

قطعه پنجم ( اگه بودی ) با ترانه ای از لیلا کسری و تنظیم بهرام دهقانیار. ملودی آرام و دلنشین ابتدایی، فضا را برای یک تراک احساسی و زیبا آماده می کند. لحن بسیار دلنشین خواننده، در زمینه صدای فلوت، بسیار زیبا است. خواننده به ملایمت قطعه را پیش می برد. تنظیم ساده قطعه، توجه شنونده را فقط معطوف به صدای خواننده می کند. در میانه قطعه، خواننده تن صدای خود را بالاتر می برد و سپس دوباره به همان روند قبلی قطعه را ادامه می دهد. ملودی زمینه در طول تراک تغییر خاصی نمی کند. در نیمه انتهایی قطعه، صدای فلوت بسیار زیبا صدای علیرضا افتخاری را همراهی می کند تا تراک به پایان برسد.

قطعه ششم ( دل سرمست ) با شعری از حضرت مولانا و تنظیم فریدون خشنود. ملودی بسیار زیبای کار، با تنظیمی بسیار خوب در ابتدای قطعه با صدای قانون و تنبک و چند ویولن ، صدای خواننده به همراهی فرا می خواند. علیرضا افتخاری، مطابق با ریتم شروع به خواندن می کند ( ای دل سر مست کجا می روی . . . ) در ادامه با تغییر لحن خواننده در اجرای قسمت هایی از ترانه، فضایی زیبا ایجاد می کند. ملودی این قطعه بسیار زیبا است و اجرای استادانه، قطعه را به اوج زیبایی می رساند. در میانه قطعه خواننده چند قسمت از شعر را در اوج اجرا می کند و با صدای قانون بار دیگر ابتدای شعر را اجرا می کند و روند ابتدایی را تکرار می کند و به زیبایی تراک را به پایان می برد.

قطعه هفتم ( یک چکه ماه ) با ترانه ای از محمد صالح اعلا و تنظیم امیر فتحی. آهنگ شاد و ریتمیک آغاز می شود و خواننده ترانه زیبای این قطعه را می خواند. تنظیم این قطعه خیلی یکنواخت است و نکته قابل تاملی ندارد. با اینکه ترانه زیبای این تراک نیاز به آهنگ شاد دارد، ولی ملودی شاد آن خیلی مناسب نیست و در مجموع تراک قوی و زیبایی نیست. در حالی که انتظار می رفت این قطعه زیباترین باشد ولی فضای خیلی ریتمیک کار که شبیه به کارهای اوایل موسیقی پاپ است، هیچ ویژگی ندارد. تنها نکته مثبت، اجرای خواننده و اوج زیبای نیمه انتهایی تراک است. به نظر من این قطعه نسبت به سایر قطعات آلابوم ضعیف تر بود. ملودی و ترانه با هم جور نبودند و تنظیم هم مناسب نبود.

آلبوم عاشقا سلام عاشقا درود یکی دیگر از کارهای زیبای علیرضا افتخاری است که شنیدن آن خالی از لطف نیست. فضای آلبوم، کلا موسیقی تلفیقی است و نمی توان آن را موسیقی اصیل نامید. عرضه دو آلبوم زیبا با سبک های متفاوت در فاصله زمانی کم، نشان از قدرت و هنر والای خواننده دارد. وجود چند تراک بسیار زیبا و دلنشین، انگیزه بسیار موثری برای تهیه آلبوم است. به هر حال آلبوم علیرضا افتخاری نیازی به تعریف و تمجید ندارد. آلبوم اصل با کیفیت مناسب و قیمت مناسب در دسترس همگان است. به قول آوای ماندگار: کپی، تکثیر و دانلود نکنید تا بمانند آواهای ماندگار.

v.azamusic@gmail.com

 


 
comment نظرات ()
 
آلبوم ستاره سهیل با صدای مهران موثقی
نویسنده : azamusic - ساعت ٧:٥٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۸۸
 

 

آلبوم ستاره سهیل با صدای مهران موثقی

آلبوم مهران موثقی به نام ستاره سهیل توسط موسسه شهر آفتاب شیراز به بازار عرضه شد. پخش این آلبوم نیز خیلی مناسب نبوده است. خواننده این اثر، تهیه کننده وسرمایه گذار نیز بوده است.

طرح جلد این آلبوم، طرحی گرافیکی در زمینه سیاه است که ماه قهوه ای با هاله ای سپید در کنار درختی سپید و چند پرنده کوچک و چند نقطه به عنوان ستاره، طرح خوب ولی نا مناسب برای اینسرت آلبوم موسیقی ایجاد کرده است. نام آلبوم و نام خواننده نیز در زیر چاپ شده است. جالب اینکه در کاور والتی سی دی از روی جلد باز می شود. در پشت اینسرت در دایره ای نارنجی و بزرگ به عنوان زمین اطلاعات آلبوم و نوازندگان چاپ شده است. در فروشگاهها این آلبوم از پشت اینسرت قرار داده شده است که به دلیل طراحی نامناسب است که روی جلد آن مشخص نیست و قطعا به فروش کار ضربه می زند. در داخل اینسرت اطلاعات تراک های آلبوم و عکسی از خواننده اثر چاپ شده است. طرح کنار اطلاعات آلبوم هم زیبا است. در مجموع اینسرت زیبا است ولی نه برای آلبوم موسیقی!!

این آلبوم 47 دقیقه ای (فیکس 47:00) دارای 8 تراک است و ترانه هایی از شاپور محمدی، مهران موثقی، حسین منزوی، زهره بهادری، فرهاد رضایی فرد و سیمین بهبهانی دارد. آهنگ ها از مهران موثقی و تنظیم از حسین زارع است.

نوازندگان معروفی چون بابک ریاحی پور، میثم مروستی، آندره آرزومانیان، همایون نصیری، ناصر رحیمی، علی جعفری، کریم قربانی، مازیار ظهیرالدینی و محسن مرشد در این آلبوم حضور دارند.

تراک اول (پرستوی مهاجر) با ترانه شاپور محمدی. ترانه ای در مورد بازگشت به وطن از غربت (البته وطن در این ترانه فقط شیراز است!) ترانه در مورد زیبایی ها و داشته های شیراز است. ولی به هر حال ترانه ی زیبایی است. ( ای پرستوی مهاجر باز هم پرواز کن  هجرتی دیگر به سوی لانه ات آغاز کن ...)  هر چند مضمون این بیت را در ترانه های ایران خیلی شنیده ایم! آهنگی آرام و دلنشین و تنظیمی مناسب و زیبا با نواختن زیبای گیتار در قسمت های بدون کلام قطعه.

تراک دوم (ستاره سهیل) با ترانه ای از مهران موثقی. آهنگی بسیار آرام و کمی مرموز آغازگر قطعه است. آهنگ ابتدایی القا کننده شب است تا صدای گیتار اضافه می شود و آهنگ انرژی می گیرد. بالاخره بعد از زمان طولانی 2 دقیقه ای خواننده به آرامی و با ریتم بسیار کند،  شروع به خواندن می کند.  (آسمون دلم بارونیه  سرنوشت من و دل حیرونیه ... )!  آهنگ آرام قطعه و باز هم تنظیم مناسب کار، فضایی زیبا ایجاد کرده و بعد از گوش کردن به انواع فضاسازی های دیجیتالی در آلبوم های دیگر، شنونده با این تنظیم حال می کند! اضافه شدن گیتار الکتریک محسن مرشد، فضا را زیبا تر می کند و تغییر لحن خواننده به معترضانه هم به تغییر فضا کمک می کند. این قطعه 10 دقیقه ای!! هم با فضایی آرام یکی از کارهای خوب و زیبای آلبوم است که تنظیم زیبای حسین زارع هم کمک زیادی به آن کرده است

تراک سوم (همت عشق) با ترانه ای از حسین منزوی. آهنگ باز هم آرام است و البته شبیه کارهای دهه اول پاپ. ترانه بسیار زیبای استاد حسین منزوی را خواننده روی ملودی زیبای قطعه اجرا می کند. تنظیم کار هم مناسب است. این قطعه هم از کارهای دلنشین آلبوم است.

تراک چهارم (سائر) با ترانه زهره بهادری. با آهنگ ملایمی آغاز می شود و صدای گیتار ریتم سریع تری به اهنگ می دهد. با لحن تغییر یافته خواننده، ترانه تلقین شده از روی ترانه (ای عشق هم بهانه از تو) بر روی ملودی معمولی اجرا می شود. تنظیم قطعه مناسب است ولی با ترانه کپی شده و آهنگ نه چندان جالب، قطعه به شدت سقوط می کند.

تراک پنجم (مجنون) با ترانه حسین منزوی. خواننده به آرامی قسمت ابتدایی ترانه را دکلمه می کند که البته خیلی زیبا نیست. لحن نا مناسب و اکو بیش از حد به صدای خواننده، قطعه را خراب کرده است. سپس ادامه ترانه را در زمینه ملایم گیتاری ملودی، به صورت نیمه آوازی می خواند. با ریتم گرفتن آهنگ، خواننده ترانه زیبای قطعه را به کندی اجرا می کند. آهنگ بسیار ملایم و نواختن گیتار در قسمت های بی کلام. اجرای نه چندان جالب خواننده در این قسمت شنونده را نا امید می کند. به دلیل آرام بودن فضا، لحن خواننده نقش بسیار مهمی در قطعه دارد. قطعه به ملایمت و آرامی تا پایان پیش می رود.

تراک ششم (کبوتر غمگین) با ترانه فرهاد رضایی فرد. کمی شادتر از سایر قطعات است. وکال ابتدایی، قطعه را متنوع کرده است. در این تراک هم صدای خواننده بسیار پر رنگ تر از ملودی است. ترانه زیبای تراک، ملودی مناسبی ندارد و تنظیم خوب و متنوع کار هم نتوانسته قطعه را نجات دهد. آهنگ قطعه ریتم سریعی دارد و خواننده با ریتم کمی کندتر، روی آن می خواند. تن بالای صدای خواننده نسبت به تن آهنگ هم به این قطعه 5 و نیم دقیقه ای آسیب رسانده است.

تراک هفتم (دلخوشی) با ترانه ای از زهره بهادری. ملودی بسیار آرام آغاز می شود و کم کم صدای سازها اضافه می شود. خواننده نیز به آرامی روی ملودی ملایم قطعه شروع به خواندن می کند. ترانه نسبتا زیبای تراک به آرامی اجرا می شود تا در دقیقه 2 و ثانیه 20 ، ملودی سریع می شود و خواننده هم سریع تر ترانه را اجرا می کند. این تغییر ریتم با اینکه ناگهانی بود،  بسیار زیبا انجام شده است و تنظیم این قسمت بسیار عالی بود. صدای گیتار الکتریک از دور شنیده می شد و خیلی ضعیف است تا در قسمت بی کلام بیشتر خود نمایی می کند. با صدای گیتار الکتریک در قسمت بی کلام، باز هم قطعه بازگردی به روند بسیار ملایم ابتدایی دارد. آهنگ زمینه قسمت ملایم بر پایه گیتار است. دوباره ملودی اوج می گیرد و ریتم مانند قبل سریع می شود. زمینه این قسمت تراک بر پایه گیتار الکتریک است. قطعه با وکال خواننده و گیتار الکتریک به زیبایی به پایان می رسد. این قطعه 7 و ربع! دقیقه ای هم از کارهای زیبای این آلبوم است.

تراک هشتم ( هزار امید) با ترانه ای از سیمین بهبهانی. با ریتم گیتار آغاز می شود و ملودی سریع تری دارد. ترانه بسیار زیبای این قطعه با صدای خواننده و ملودی بسیار زیبای کار همراه با تنظیم بر پایه گیتار بسیار زیبا است. لحن مناسب خواننده به زیباتر کردن قطعه کمک کرده است.

در مجموع این آلبوم در زمره کارهای متوسط موسیقی پاپ ایران خوب و قابل قبول است. فضای آرام و صدای سازهای واقعی می تواند از نکات این آلبوم باشد. اگر از آلبوم های آرام و ملایم خوشتان می آید و از فضاهای دیجیتالی و ریمیکس های آلبوم های بدون نوازنده این روزها خسته شده اید، این آلبوم انتخاب مناسبی است. با اینکه تنظیم ها بیشتر شبیه فضاهای دهه اول موسیقی پاپ مجاز بعد از انقلاب ایران است و طرفداران پاپ بیشتر به آلبوم های فضاسازی دیجیتالی و ریمیکس روی خوش نشان می دهند، ولی این آلبوم ها نیز می تواند آرامشی در میان موج ریمیکس ها باشد. آلبوم اصل در بیشتر فروشگاه ها با کیفیت مناسب در دسترس است. از کپی و دانلود بپرهیزید.

ارتباط با شما: v.azamusic@gmail.com


 
comment نظرات ()
 
آلبوم چه قد سخته از رضا صادقی لو رفت.
نویسنده : azamusic - ساعت ۱۱:۳٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢ فروردین ۱۳۸۸
 

اولین خبر موسیقی پاپ ایران در سال ١٣٨٨ لو رفتن آلبوم رضا صادقی بود!!

آلبوم چه قد سخته از شرکت ایران گام امروز در روی خروجی های سایت ها و قرار گرفت و لینک های تراک های این البوم توسط سایت های بزرگ دانلود و وبلاگ ها در فضای مجازی عرضه شد.

نکته جالب قرار گرفتن جلد آلبوم با آرم و هولوگرام شرکت ایران گام است!!!

در حالی که شرکت های موسیقی چند روز گذشته کاملا تعطیل بوده اند!!

تا این ساعت فقط دو سایت به دلیل درخواست صاحب اثر لینک های دانلود را از سایت هایشان برداشته اند. ولی آمار دانلود حیرت آور است.

این لو رفتن، ضربه سهمگینی به فروش آن می زند.

آمار چند سایت تا این لحظه:

سایت موزیک گ ... :  ١٢٢٢ مرتبه !!!

سایت موزیک ب ... : ١٨۴٠ مرتبه !!!

سایت آهنگ ....: ٨۵۶ مرتبه !!!

به این آمار، سایتهای دیگر و وبلاگ ها را اضافه کنید. وبلاگ هایی که لینک را اصلا بر نمی دارند!!!

یکی به داد ایران گام و رضا صادقی برسه!!

عامل این دزدی قطعا خودی است. آقای حسین خانی مواظب اطرافت باش.

لطفا آلبوم را دانلود نکنید. از وبلاگ ها و سایت ها هم بخواهید آلبوم را بر دارند.

حال ایران گام و رضا صادقی دو راه حل دارند:  یا خیلی سریع ظرف دو سه روز آینده پخش رسمی را آغاز کنند تا بیشتر ضربه نخورند و یا عرضه را عقب بیندازند و چند تراک آلبوم را تغییر بدهند تا انگیزیه برای خرید وجود داشته باشد. گرچه بعدا هم کپی می شود ولی عرضه پیش از پخش رسمی بدترین نوع است!!!


 
comment نظرات ()
 
آلبوم جای منو خالی کن با صدای امیر آرس
نویسنده : azamusic - ساعت ۳:٥۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢ فروردین ۱۳۸۸
 

 

سال نو و عید باستانی نوروز مبارک

آلبوم جای منو خالی کن با صدای امیر آرس

آلبوم دوم امیر کریمی (امیر آرس) به نام جای منو خالی کن در زمستان 87 به بازار عرضه شد. (از زمان دقیق عرضه آن مطلع نیستم). مجوز این آلبوم، برای خواننده صادر شده و گویا شرکت های داخلی سرمایه گذار آن نیستند. البته پک آلبوم شبیه به آلبوم های شرکت فقید رامشه است!

امیر آرس که اولین آلبوم خود به نام حیف نون را با رها شایان در بهار 84 به انتقام از ترانه نون و دلقک محمد اصفهانی منتشر کرد این بار آلبوم دوم خود را پس از سه سال و نیم در حالی منتشر کرده که اثری از نام رها شایان در اینسرت آلبوم نیست!! هم چنین اثری از گروه بیت که امیر آرس با آنها همکاری می کرد نیز نیست و فقط آئین احمدی فر باقی مانده است. آلبوم دوم آرس بسیار بی سر و صدا منتشر شد.

 

در روی جلد سیاه رنگ این آلبوم، عکس خواننده ی جوان چاپ شده و اسم آلبوم و خواننده با فونت ریز در کنار آن نوشته شده است. در پشت اینسرت آلبوم هم، اطلاعات تراک ها و نوازندگان چاپ شده است.

این آلبوم 12 تراک دارد و اسمی از ترانه سرایان آن برده نشده است!!! آهنگ ها از آیین احمدی فر، هومن حسن پور و امیر آرس است. تنظیم کلیه تراک ها نیز از امیر آرس است.

گیتار و گیتار الکتریک تنها سازهایی هستند که فضاسازهای دیجیتالی را همراهی می کنند! امیر رشیدی نژاد نیز میکس آلبوم را در کنار امیر آرس انجام داده است.

ترتیب 12 تراک  این آلبوم 43 دقیقه ای نیز طبق اینسرت نیست و فقط نام 8 تراک برده شده است!!!

تراک اول ( ؟ من تو را می خوام ) با آهنگی از ؟  . این تراک خیلی روان است. با اینکه جزئیات قوی ندارد، ولی هماهنگی خوبی بین این جزئیات وجود دارد. یک تراک خیلی رند و روان در عین حال ریتمیک و شاد در کنار ترانه ای فقط برای خواندن روی ریتم! شاید این تراک معروف ترین قطعه آلبوم هم باشد. کر خوانی یک کلمه ای در ابتدای هر مصراع هم جالب است.

تراک دوم ( ؟ عشق تو ) با افکت کامپیوتری بر روی صدای امیر آرس آغاز می شود. خواننده با صدای اکو شده، سریع و بدون وقفه، ترانه معمولی این قطعه را می خواند. فضاسازی دیجیتالی تکنو مانند، در زمان نسبتا طولانی، بدون صدای خواننده، تراک را جلو می برد. بار دیگر ترانه بدون وقفه تا انتهای کار، توسط خواننده اجرا می شود

تراک سوم ( نمی دونستم ) با آهنگی از آیین احمدی فر. با صدای نفس نفس خواننده در حال اجرای ترانه آغاز می شود و آهنگ تکنو مانند آغاز می شود. صدای نفس نفس که به مضمون قسمت اول ترانه مربوط است ( وقتی رفتی بی کسی نفس منو برید ...  ) در طول تراک هر 3 ثانیه یکبار شنیده می شود. این تراک نیز کاملا فضاسازی دیجیتالی است و در مجموع کار قابل قبولی در این آلبوم است.

تراک چهارم ( جای منو خالی کن )  با صدای غرش ابر و خواننده شروع به خواندن ترانه احساسی این قطعه می کند. خواننده کمی تن صدای خود را بالا می برد و آهنگ آرام قطعه آغاز می شود. تنظیم پر سر و صدای این قطعه آرام در قسمت هایی حس ایجاد شده توسط ترانه را خراب می کند. در ادامه صدای باران اضافه می شود و تنظیم کمی آرام تر می شود. خواننده آرام تر می خواند و کم کم انرژی می گیرد تا دوباره اوج بگیرد.

تراک پنجم ( بارون ) با آهنگی قدیمی، با صدای دیجیتالی نا مطلوبی آغاز می شود. آهنگ تکنو مانند این قطعه انرژی بیشتری نسبت به قطعات قبلی دارد. ریتم سریع آهنگ زیبای کار با ترانه زیبای قطعه، تنظیم معمولی و دیجیتالی، قطعه قابل قبولی را عرضه کرده است.

تراک ششم ( من همینم ) با آهنگ هومن حسن پور، ریتم آرام آهنگ، شنونده را برای قطعه ی آرام دیگری آماده می کند. خواننده به آرامی ترانه زیبای قطعه را می خواند. آهنگ آرام و زیبای این تراک، تنظیم پر سر و صدا و بعضا نا هماهنگی دارد. تغییر ناگهانی صداهای شبیه سازی شده، این تراک کوتاه را در زمره کارهای معمولی آلبوم قرار می دهد.

تراک هفتم ( انتقام ) با آهنگی از امیر آرس. باز هم آهنگ تکنو مانند و امیر آرس کمی آرام تر از ریتم آهنگ شروع به خواندن می کند. خواننده در این تراک بسیار خوب می خواند و با تند تر شدن آهنگ، کمی اوج می گیرد. این قطعه هم از کارهای خوب آلبوم است. فضای کار هم مانند کارهای قبلی دیجیتالی است.

تراک هشتم ( ؟ بنویس ) با آهنگی تقریبا ریتمیک آغاز می شود. این تراک هم روان و رند است. هماهنگی خوبی بین جزییات قطعه وجود دارد. خواننده ترانه را خوب اجرا می کند و آهنگ و تنظیم مناسب، قطعه را زیبا و قابل قبول کرده است.

تراک نهم ( عاشقم باش ) با آهنگی از امیر آرس، آهنگ به آرامی آغاز می شود. قطعه ای آرام و اجرای نا موزون خواننده بر روی ملودی آرام و تنظیم نه چندان دلچسب کار، قطعه ای معمولی را به عنوان تراک نهم ارائه می دهدو هر چند نحوه اجرای خواننده باز هم قابل قبول و خوب است.

(وقتی گفتم عاشقم باش    تو می گفتی من همینم ... )

تراک دهم ( ؟ نه دیگه ) باز هم مانند تراک های تکنو آغاز می شود و با آرام شدن ملودی، خواننده ترانه ی قطعه را سریع اجرا می کند. در طول این تراک کوتاه این روند چند بار تکرار می شود. ملودی زیبای تراک و اجرای خوب خواننده. کلا در این آلبوم ترانه و شعر جایگاه خاصی ندارد و توجه شنونده هم خیلی به سمت آن نمی رود.

تراک یازدهم (دیوار) با آهنگی از امیر آرس. تراکی آرام و احساسی. ترانه ای با مضمون دوری و فاصله و ملودی آرام و تنظیم مناسب تراک، در مجموع قطعه قابل قبولی ارائه کرده است. در میانه قطعه، با آرام تر شدن فضای کار، خواننده نیز قسمتی از ترانه را به آرامی می خواند و پس از آن دوباره به روند ابتدایی باز می گردد. در انتها نیز ترانه به صورت دکلمه خوانده می شود.

تراک دوازدهم ( ؟ حق من نبود ) آهنگ تکنو مانند از دور نزدیک می شود و خواننده با لحنی متفاوت از کارهای قبلی ترانه ای با مضمون شکایت را اجرا می کند. تنظیم قطعه با صداهای دیجیتالی متنوعی همراه است و جزئیات تراک هماهنگی خوبی دارد و قطعه روان اجرا شده است.

در مجموع آلبوم جای منو خالی کن در زمره آلبوم های متوسط کار نسبتا خوبی است و البته به عنوان آلبوم دوم امیر آرس انتظار بیشتری از آن وجود داشت. کیفیت ضبط بسیار خوب بوده و کیفیت سی دی نیز بسیار خوب است. آلبوم اصل با کیفیت خوب در بعضی از فروشگاه ها موجود است. (پخش کار بسیار ضعیف بوده) صدای خواننده و لحن و اجرای او خوب است و قطعاتی در فضایی شبه تکنو و ملودی هایی بعضا زیبا و تنظیماتی بر پایه فضاسازی دیجیتالی از مشخصه های این آلبوم هستند. هر چند آلبوم حرفه ای نیست ولی همانطور که گفتم به نظر من کار قابل قبولی است.

 ظاهرا امیر آرس چند قطعه البوم خود را بدون اجازه کپی خوانی کرده. گویا تراک ابتدایی قبلا توسط کیان اجرا شده و چند قطعه دیگر این آلبوم هم بازخوانی شده است. من هم از این کپی خوانی ها اطلاع نداشتم و به دوستانی که اعتراض کرده اند عرض کنم اگر اطلاعات کامل همه تراک هایی که کپی شده بفرستند حتما قرار می دهم. ممنون

ارتباط با شما: v.azamusic@gmail.com

 

 


 
comment نظرات ()